HTML

Horvátország másként

13 éves koromban, egy tengerparti nyaraláson történt. Éppen a focivébé éve volt, mindenhol piros-fehér kockák és horvát zászlók lobogtak ... én pedig szerelmes lettem. Horvátországba és a horvátokba. És a szerelem azóta is tart, pedig időközben megtanultam horvátul, elvégeztem a horvát szakot, beleszerettem néhány horvát pasiba, aztán kiszerettem belőlük, sőt, egy ideig Zágrábban is éltem. És most nektek is elmesélem az élményeimet.

Friss topikok

  • phoebeboszi: Szia! Először is köszi a cikket, nagyon sok hasznos tanácsot találtam benne ^^ Másodszor, tudnál e... (2015.07.14. 10:22) Vonattal az Adriára
  • Balatonka: Szia, nagyon hasznos dolgokat írtál le. Nagy segítség, de mégsem tudok rajta egészen jól kiigazodn... (2015.05.29. 21:41) Busszal az Adriára
  • Bosanac: @Kiss123: Hello, el tudnád küldeni valahogy ezt a hanganyagot részemre? Köszönettel: Tibor s31... (2015.02.17. 15:12) Horvát nyelvtankönyvek (HorvátFAQ 2.0)
  • Kiss123: Sziasztok most jöttünk vissza Puláról megvettem ott a dobro dosli1 és a hozzá tartozó cd -t is :)... (2012.07.29. 17:47) Olvassatok ti is horvát krimiket! -- Goran Tribuson
  • szedibogi: Szia! Nagyon tetszik a blogod, örülök, hogy rátaláltam! Én is horvát-Horvátország rajongó vagyok ... (2011.09.27. 12:48) Predgovor, vagyis előszó

Vonattal az Adriára

2008.08.05. 01:16 crna_smrča

A Blue Tramway

 Kék villamos Zágrábban (majdnem vonat :) )

Bár a horvát tengerpart esetén az autó szinte magától értetődő választásnak tűnik (én is ezt tenném, ha nem akadályozna meg benne a tény, hogy nincs jogsim :) ), de számos ok miatt dönthetünk úgy is, hogy inkább vonattal, busszal vagy repülőgéppel cserkésszük be úticélunkat. Ha vonattal utazunk, a retúrjegyre 12-15 ezer forintot, az utazásra pedig legalább 12 órát szánjunk .. ebben a postban igyekeztem bemutatni és összehasonlítani a különböző lehetőségeket, köztük a budapesti közvetlen járatokat és a Zágrábból közlekedőket, hasznos linkeket és tanácsokat szolgáltatni, és persze hivatásos világcsavargóként megosztani a saját tapasztalataimat is ..

A vonat általánosságban véve a kényelmesebb utazási formák közé tartozik, de az Adrián korántsem biztos, hogy ez az úticélunk legmegfelelőbb megközelítési eszköze. Az Adrián vonattal a tengerparti településeknek csak egy része közelíthető meg, ezek Pula, Rijeka, Zadar, Split, Šibenik, Knin, Metković és Ploče. Magyarországról (azon belül Budapestről) Rijeka és Split városokba juthatunk el közvetlen járattal; Zágrábon keresztül, átszállással utazva némi időt takaríthatunk meg, de 12 óránál kevesebbre ne számítsunk.

Közvetlen vonatok Budapestről az Adriára: a kies Maestral

Budapestről közvetlen vonattal az Adrián Rijeka és Split városokba juthatunk el. A Maestral nemzetközi gyorsvonattal való utazás viszonylag kényelmes, némileg olcsóbb, mint a busz, ugyanakkor a többi utazási formához képest aránytalanul hosszú. Kétségtelen előnye viszont, hogy az utazás éjszaka történik, így a nap értékes részét megnyerhetjük, és a 15:00-s indulást a Keletiből a vidékiek is könnyen becélozhatják.

A MÁV nemzetközi vonatutakat kínáló honlapja ugyan igyekszik rózsaszínebbre festeni a Maestrallal való utazást; tény, hogy a vonaton több különböző kényelmi színvonal áll rendelkezésre, és az utasok akár hálókocsiban is utazhatnak, azt a tényt nem tudják palástolni, hogy a vonat iszonyú lassú! Különösen az vérlázító, hogy Rijekába 15 (!!) óra alatt döcög le, miközben autóval 5 óra alatt simán le lehet érni.

A Maestrallal nekem is volt alkalmam utazni (igaz, csak Zágráb és Budapest között), amelynek során többek közt azt is megállapíthattam, hogy a lassúság oka az, hogy a vonat Zágráb és a magyar határ között utazva végigkanyarogja a Hrvatsko Zagorje dimbes-dombos vidékeit, ami tényleg csodálatos élmény, de ha arra gondolunk, hogy pl. a szintén Zágráb és Budapest között közlekedő Venezia SE másfél óra alatt végigtép azon a tájon, amin a Maestral három óra alatt andalog keresztül, azért bizony még a zöld lankák és a szőlőskertek látványa sem kárpótol.

A Maestral nemzetközi gyors a régebbi generációs vonatok közé tartozik; vagyis korántsem az újmódi, csilivili intercity, hanem egy igazi, szakadt vonat, kopott plüssülésekkel és gusztustalan vécével, amely már a 80-as évek óta magán hordozza a Moszkva és Split közti táv összes mocskát. Ám a vonatnak van egy hatalmas előnye is: nincs légkondi, így nem kell végigfagyoskodni mind a 15 órát. (A másik vonat, az egyébként kifogástalan tisztaságú Venezia Euronight, vagyishát a Goldoni EC fűtéskezelő menedzsereinek ugyanis megvan az a jó szokása, hogy nem engedik 15 fok fölé menni a vonatkocsik hőmérsékletét, amelynek köszönhetően a fázósabb utasok, hozzám hasonlóan, július derekán is kénytelenek pulóverben végigülni az egész utat.)

Menetrend:

  • Budapest-Keleti pu 15:00
  • Fiume (Rijeka) 5:15
  • Fiume (Rijeka) 0:20
  • Budapest-Keleti pu 14:53
  • Budapest-Keleti pu 15:00
  • Split 6:57
  • Split 22:22
  • Budapest-Keleti pu 14:53

    Árak:

    • Budapest-Fiume (Rijeka)-Budapest: 47 €
    • Budapest-Split-Budapest: 63,80 €
    • Győr-Split-Győr: 63,80 €

    További információk:

    Vonattal Horvátországba (A MÁV nemzetközi járatainak hivatalos honlapja)

    ELVIRA (internetes MÁV-menetrend)

    Átszállással Zágrábban: gyorsabb, bár némileg drágább és macerásabb

    Ha először Budapestről Zágrábba megyünk, és ott valamelyik horvát vonatra vagy buszra szállunk át, kitágulnak a lehetőségeink, és némi időt is nyerhetünk; ugyanakkor a külön jegyvásárlás, az átszállás és a várakozás miatt macerásabb a dolog, és könnyen lehet, hogy a nap legmelegebb részét kell végigkínlódnunk a vonaton.

    1. A Keleti pályaudvarról mindennap 8:05-kor induló Venezia SL már 13:43-kor, mindössze 5 óra 38 perc alatt Zágrábba ér; a városba gyorsan, és viszonylag korán érkezünk.
      • Ez a vonat pontosan szokott érkezni, de azért nem árt legalább egy fél órát rászámolni a csatlakozás kiválasztásakor.
      • Semmiképp se hagyjuk otthon a pulóverünket ;-)
      • A vonatjegy ára 7200 Ft (a diák- és nyugdíjaskedvezmény nem vehető igénybe)
    2. Csakúgy, mint Magyarországé, Horvátország közlekedése is központosított, így Zágrábból lényegesen könnyebben találunk megfelelő vonatot, mint Budapestről.
    3. A zágrábi főpályaudvartól (Glavni kolodvor) a buszpályaudvar (Autobusni kolodvor) alig 20 percre található, így utazásunkat könnyen és gyorsan folyathatjuk akár távolsági autóbusszal is. Az Adriai-tenger menetrendszerű távolsági busszal való megközelítéséről az utazási tippek következő részében lesz szó.
    4. Ha a két vonat közlekedési ideje között van egy-két szabad óránk, ez éppen elegendő arra, hogy tegyünk egy kellemes sétát Zágráb központjában, és elfogyasszunk egy moccaccinót a Tkalčán, vagyis a kávézókkal teli Tkalčićeva utcán. A csomagokat adjuk le bátran a csomagmegőrzőben (az értékeket persze ajánlatos magunkkal vinni, de azt amúgy is.)

    Az előző példánál maradva, Zágrábból Splitbe a következőképpen utazhatunk.

    • 8:05: Keleti PU (Venezia Euronight)
    • 13:43: Zagreb Glavni Kolodvor (A retúrjegy ára: 7200 Ft)
    • Másfél órás kávészünet Zágrábban
    • 15:22: Zagreb Glavni Kolodvor
    • 20:45: Split (A retúrjegy ára: 255 kuna, kb. 8500 Ft)
    • Összidő: kb. 12 óra
    • Összköltség: kb. 16 000 Ft.

    Az eredmény tehát egy összességében három órával rövidebb, kb. ugyanakkora árú, ugyanakkor az átszállás, jegyvásárlás etc. miatt némileg macerásabb utazás. A többi esetben is nagyjából hasonló eredményekre számíthatunk; az átszállásoknál az utazás idejét nehezen tudjuk 12 óra alá nyomni, ebben viszont többnyire némi várakozási idő is benne van.

    Ez nem feltétlenül nyűg, hiszen a zágrábi pályaudvarhoz igen közel van a városközpont (gyalog 15, villamossal pedig alig 5 perc), és közvetlenül a pályaudvarból kilépve szemben, a Tomislav téren találhatjuk a föld alatti IMPORTANNE CENTAR bevásárlóközpontot, ahol elemózsiát vásárolhatunk, megihatunk egy kávét, bekaphatunk egy bureket, vagy éppen kielégíthetjük windowshopping-igényünket.
    Hasznos linkek:

    1. A Horvát Államvasutak (Hrvatske željeznice) útvonaltervezője (angol nyelven)
    2. A Deutsche Bahn (Német Államvasutak) (angol nyelven)
    3. ELVIRA (internetes MÁV-menetrend)

 

1 komment

Címkék: utazás horvátország horvát vonat menetrend nyaralás ötletek tippek holiday croatia venezia maestral

A bejegyzés trackback címe:

https://horvat.blog.hu/api/trackback/id/tr57625378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phoebeboszi 2015.07.14. 10:22:48

Szia!
Először is köszi a cikket, nagyon sok hasznos tanácsot találtam benne ^^ Másodszor, tudnál esetleg nekem segíteni? Néztem vonatokat Zágrábba Pestről és ezt a Venezia Euronight-ot nem láttam :O csak azt ami olyan rettentő sokat megy...A másik meg, szerinted ha Korenicából szeretnénk menni a tengerpartra akkor menjünk vissza Zágrábba és onnan induljunk vagy gyorsabb ha Korenicából megyünk? (nem nagyon tudtam megtalálni mi oda a legközelebbi tengerparti falu/város)
süti beállítások módosítása