HTML

Horvátország másként

13 éves koromban, egy tengerparti nyaraláson történt. Éppen a focivébé éve volt, mindenhol piros-fehér kockák és horvát zászlók lobogtak ... én pedig szerelmes lettem. Horvátországba és a horvátokba. És a szerelem azóta is tart, pedig időközben megtanultam horvátul, elvégeztem a horvát szakot, beleszerettem néhány horvát pasiba, aztán kiszerettem belőlük, sőt, egy ideig Zágrábban is éltem. És most nektek is elmesélem az élményeimet.

Friss topikok

• phoebeboszi: Szia! Először is köszi a cikket, nagyon sok hasznos tanácsot találtam benne ^^ Másodszor, tudnál e... (2015.07.14. 10:22) Vonattal az Adriára
  • Balatonka: Szia, nagyon hasznos dolgokat írtál le. Nagy segítség, de mégsem tudok rajta egészen jól kiigazodn... (2015.05.29. 21:41) Busszal az Adriára
  • Bosanac: @Kiss123: Hello, el tudnád küldeni valahogy ezt a hanganyagot részemre? Köszönettel: Tibor s31... (2015.02.17. 15:12) Horvát nyelvtankönyvek (HorvátFAQ 2.0)
  • Kiss123: Sziasztok most jöttünk vissza Puláról megvettem ott a dobro dosli1 és a hozzá tartozó cd -t is :)... (2012.07.29. 17:47) Olvassatok ti is horvát krimiket! -- Goran Tribuson
  • szedibogi: Szia! Nagyon tetszik a blogod, örülök, hogy rátaláltam! Én is horvát-Horvátország rajongó vagyok ... (2011.09.27. 12:48) Predgovor, vagyis előszó

Busszal az Adriára

2008.08.13. 02:00 crna_smrča

JarunA Jarun-tó partján Zágrábban

Ha nem Dubrovnikba utaznék, és nem lenne már lefoglalva a repülőjegyem, alighanem én is busszal utaznék az Adriára; nem csak azért, mert Budapestről akár 8 és fél óra alatt a tengerparton lehetünk, hanem azért is, mert így juthatunk el a legtöbb adriai településre. Ha Magyarországról utazunk, a jegyek 16000 (diákoknak 14000) forinttól kezdődnek. Zágrábban átszállva utunkat rugalmasabban tervezhetjük, és a költségeket akár 12000 forintig is lenyomhatjuk.

Magyarországról, a Volánbusszal

Nyáron Horvátországba a Volánbusz két járatával is eljuthatunk; az Adria Expressz és a Dalmát Expressz június 22. és szeptember 15. között közlekedik. Nagy előnyük, hogy a vonatnál lényegesen, 5-6 órával rövidebb idő alatt teszik meg az utat, ugyanakkor viszont néhány ezer forinttal drágábbak is a vonatos alternatívánál. További előny, hogy a Volán járatain diákkedvezményt is igénybe vehetünk, ez azonban kevéske, alig 10%-ot jelent. Hátrányuk viszont, hogy csupán hetente egyszer indulnak.
Szemben a vonatos alternatívákkal, a budapesti Népligetből induló Dalmát Expressz mindössze 10 és fél óra alatt dönget le Splitbe. Előnye, hogy este 19:30-kor indul, tehát a vidékiek is könnyen elérhetik. Hátránya viszont, hogy csak hetente egyszer, péntekenként indul. A busz Siófok, Nagykanizsa, Letenye, Zadar, Biograd, Vodice, Sibenik, Primosten, Trogir, Kastel Stari és persze Split városokban áll meg.

Az isztriai tengerpartot megcélzó, Porečig közlekedő Adria Expressz szombatonként reggel 6 órakor indul, szintén a Népligetből, így a vidékről érkezők jóval neccesebben érhetik el; a busz ugyanakkor Siófok, Nagykanizsa és Letenye városokban is megáll, így itt is meg lehet kísérelni a csatlakozást (bár szerintem a rossz magyar centralizált csatlakozás miatt a vidékiek többsége így sincs sokkal beljebb). A menetidő itt is lényegesen kedvezőbb a vonaténál, Rijekába 14:30-kor, tehát 8 és fél óra alatt érkezhetünk meg. A busz egyébként Horvátországban Rijeka, Opatija, Pula, Vrsar és Poreč városokban áll meg.
Bár a honlap kissé megtévesztő módon ennél jóval alacsonyabb árakat emleget, ne dőljünk be neki: a teljes árú retúrjegy Rijekáig és Opatijáig 15900 forintba, az összes többi városig pedig 17900 forintba kerül; a diákjegy nem lényegesen olcsóbb, 14310 forint, illetve 16110 forint.
A Volánbusz (egyébként meglepően korszerű, áttekinthető és jól felépített) honlapján számos egyéb szolgáltatás is a rendelkezésünkre áll. A honlapon például online jegyvásárlás is igénybe vehető, amelynek azonban elég nagy szépséghibája, hogy a jegyeket csak a Népliget állomáson lévő nemzetközi jegypénztárban lehet átvenni (a jegyvásárlás után leghamarabb 3 órával, legkésõbb a járat indulása elõtt 30 perccel.) A jegyünkért dombornyomott bankkártyával fizethetünk.
Zágrábi átszállással

A Volánbusz által kínált lehetőségek akkor működhetnek jól, ha egy frekventált nyaralóhelyre igyekszünk; ha azonban úgy döntünk, hogy a nyaralásunkat a napfényes Kroáciában nem a legfrekventáltabb területeken kívánjuk eltölteni (vagy éppen nem a partvidékre, hanem egy szigetre igyekszünk), akkor az utazással is nagyobb gondunk lesz. Ilyenkor a legjobb választás (a kocsin kívül, persze) az, ha vonattal leutazunk Zágrábig (Zágrábba Magyarországról sajnos nem lehet busszal utazni), és ott az Autóbuszpályaudvaron átszállunk egy horvátországi buszra.
Ha ezt a megoldást választjuk, jó, ha tudjuk, hogy a zágrábi vonatok (erről bővebben a vonatos cikkben olvashatunk) a Főpályaudvarra (Glavni kolodvor) futnak be. A Főpályaudvarral szemben egy nagy villamosmegálló található, innen a 2-es (Savišće felé tartó), illetve a 6-os (Sopot [bizony] felé tartó) villamossal juthatunk át a mindössze 2 megállónyira (tehát “háztól házig” kb. 15 percre) lévő Autóbuszpályaudvarra (Autobusni kolodvor). Ha félünk, hogy eltévedünk, nyomtassuk ki és vigyük magunkkal a zágrábi villamoshálózat térképét.

A zágrábi buszpályaudvar, honlapja tanúsága szerint, egyike a legnagyobb és legmodernebb hasonló létesítményeknek Közép-Európában, ennek megfelelően elég nagy forgalmat bonyolít; nyáron a nagyobb tengerparti városokba óránként indulnak autóbuszok, még az éjszakai órákban is, aminek köszönhetően indulásunkat könnyen igazíthatjuk a vonathoz. Megéri ezt az opciót választani, mert ugyan a vonatnál némileg drágább, de ugyanazt az utat lényegesen gyorsabban teszik meg, és ezáltal sokkal több helyre eljuthatunk: Horvátországban Pula, Rovinj, Poreč, Rijeka, Cres, Crikvenica, Krk, Zadar, Biograd, Split, Trogir, Šibenik, Vodice, Makarska, Dubrovnik, Metković, Ploče, és Korčula városokban található buszpályaudvar.
Magyarországtól eltérően Horvátországban a távolsági buszok üzemeltetését nem egy nagy, központosított vállalat, hanem sok kicsi helyi érdekű cég végzi, ily módon az utazás időtartama, útvonala, megállóhelyei, na és a jegyárak igencsak változatosak lehetnek. A legjobb, ha magunk nézünk utána a kívánt útvonalnak a zágrábi Autóbuszpályaudvar menetrend-adatbázisában.

Az információ és a jegyfoglalás a +385 1 6612 789 számon vehető igénybe; a telefonos foglalás díja 9,7 kuna. Ezen kívül a magyarországi turistáknak még egy 7 kunás állomás-adót is ki kell fizetniük, ha busszal kívánnak utazni.
Korábbi példáinknak megfelelően ismét a Zágráb-Rijeka és a Zágráb-Split útvonalakat fogjuk részletesebben bemutatni. Rijekába busszal akár 2 óra alatt is leérhetünk, de inkább a 2 és fél és a 3 órás időtartamok a jellemzők. Az egyirányú buszjegy (a retúrt a honlap sajnos nem mutatja) ára 87 és 132 kuna között van. A Splitbe való utazás időtartama 5 és 6 óra közötti lehet, itt az egyirányú buszjegy ára 150 és 180 kuna között alakul. Ha ehhez hozzávesszük a Budapest-Zágráb menetjegy 7200 Ft-os árát, akkor az ilyen módon megtervezett utazásokat akár 12000 forintból is ki lehet hozni.

Amennyiből Zágrábból Splitbe vonat helyett busszal utazunk, a vonatos cikkben bemutatott példa a következőképpen fog festeni:

• 8:05: Keleti PU (Venezia Euronight)
  • 13:43: Zagreb Glavni Kolodvor (A retúrjegy ára: 7200 Ft)
  • Másfél órás kávészünet Zágrábban
  • 14:15: Zagreb Autobusni Kolodvor
  • 19:15: Split (Az egyirányú jegy ára 180 kn, kb. 6000 Ft)
  • Összidő: kb. 11 óra.
  • Összköltség: kb. 13 000 Ft (visszafelé menet további 6000 Ft-tal kell számolnunk, így az összköltség 18000 Ft lesz.)

Hasznos linkek:

Autotrans - Brac

Libertas - Dubrovnik

Promet - Pula

A zágrábi Autóbuszpályaudvar honlapja (angolul)

A zágrábi Autóbuszpályaudvar menetrend-adatbázisa (angolul, bár egyes részei a rossz honosítás következtében horvátul maradtak)
Zágrábi villamosvonalak

A zágrábi villamoshálózat térképe (pdf)

5 komment

Címkék: utazás horvátország busz horvát adria menetrend nyaralás ötletek tippek holiday tengerpart croatia split autóbusz zágráb rijeka

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hgregory 2008.09.01. 15:35:25

Hi! Én nem tudom ezt honnan vetted, hogy a Venezia EN reggel indul, hát hiszen az egy EuroNight, a nevében is benne van hogy éjjel jár :D

Budapest-Keleti pu-ról 17:00-kor indul Velence (Zágráb) felé.

Amúgy jó a honlap, teccik :)

Bence535 2009.03.22. 17:57:55

Heló szia elolvastam a blogod és eddig is nagy segítséget nyújtott. Tudnál e benne segíteni hogy Rijekából Senjbe hogy lehet eljutni busszal.
Köszi előre is

crna_smrča · http://horvat.blog.hu 2009.04.23. 23:21:13

@hgregory:

sajnos a vonatos infók már nem annyira áptudéjtek, de majd most nemsoká befrissítem őket.

secret27 2013.06.27. 22:59:05

Szia! Sok segítséget adott a honlapod. Köszi :D Olcsó szállásban nem tudnál segíteni? Vagy abban, hogy szerinted hova lenne érdemes elmenni? Köszi :)

Balatonka 2015.05.29. 21:41:10

Szia, nagyon hasznos dolgokat írtál le. Nagy segítség, de mégsem tudok rajta egészen jól kiigazodni. Az lenne a kérdésem, hogy hogyan tudok a legolcsóbban Budapestről Splitbe jutni? Az idő és az átszállás nem fontos, csak, hogy minél kisebb keretből ki tudjunk jönni. Előre is köszönöm :)