HTML

Horvátország másként

13 éves koromban, egy tengerparti nyaraláson történt. Éppen a focivébé éve volt, mindenhol piros-fehér kockák és horvát zászlók lobogtak ... én pedig szerelmes lettem. Horvátországba és a horvátokba. És a szerelem azóta is tart, pedig időközben megtanultam horvátul, elvégeztem a horvát szakot, beleszerettem néhány horvát pasiba, aztán kiszerettem belőlük, sőt, egy ideig Zágrábban is éltem. És most nektek is elmesélem az élményeimet.

Friss topikok

  • phoebeboszi: Szia! Először is köszi a cikket, nagyon sok hasznos tanácsot találtam benne ^^ Másodszor, tudnál e... (2015.07.14. 10:22) Vonattal az Adriára
  • Balatonka: Szia, nagyon hasznos dolgokat írtál le. Nagy segítség, de mégsem tudok rajta egészen jól kiigazodn... (2015.05.29. 21:41) Busszal az Adriára
  • Bosanac: @Kiss123: Hello, el tudnád küldeni valahogy ezt a hanganyagot részemre? Köszönettel: Tibor s31... (2015.02.17. 15:12) Horvát nyelvtankönyvek (HorvátFAQ 2.0)
  • Kiss123: Sziasztok most jöttünk vissza Puláról megvettem ott a dobro dosli1 és a hozzá tartozó cd -t is :)... (2012.07.29. 17:47) Olvassatok ti is horvát krimiket! -- Goran Tribuson
  • szedibogi: Szia! Nagyon tetszik a blogod, örülök, hogy rátaláltam! Én is horvát-Horvátország rajongó vagyok ... (2011.09.27. 12:48) Predgovor, vagyis előszó

Nehéz nyelv-e a horvát? (HorvátFAQ 2.0)

2008.09.13. 08:00 crna_smrča

Még a korábbi blogomban összeállítottam egy horvát nyelvtanulási FAQ-t. A nagy érdeklődésre való tekintettel úgy döntöttem, hogy újra közreadom... A tartalmat sok helyen aktualizáltam, ezért olyanoknak is érdemes elolvasni, akik a régit is olvasták.

A horvát, mint az közismert, a szláv nyelvcsaládba tartozik, ami azt jelenti, hogy egy elég bonyolult, de cserébe logikus nyelvtanra számíthatunk, ahol a nyelvhasználat írott szabályokkal elég jól megragadható. (Szemben pl. az angollal, ahol a nyelvtan aránylag egyszerű, viszont sem logikusnak nem nevezhető, sem szabályokkal nem lehet körülírni -- sok olyan kérdés van, aminek eldöntésére nincsenek explicit szabályok, hanem érezni kell, mint pl. a present perfect használata. De van, aki pont ezt szereti benne, például az anglomán vőlegényem, aki nyilván ebben is az angolszász konzervativizmus egyik kedves példáját látja.)

 

Mivel a magyar nyelv jövevényszavainak nagy része a délszlávból származik, ezért a nyelvtanulás során igen sok ismerős szóval vagy tükörfordított kifejezéssel találkozhatunk. A kiejtés azonban már okozhat nehézségeket -- a horvát nem tartalmaz olyan hangokat, amelyek a magyar anyanyelvű beszélőt leküzdhetetlen akadályok elé állítaná, viszont a hangsúlyozási rendszer nagyon eltér a magyarétól. Ez azonban szinte az összes többi idegen nyelvről is elmondható, úgyhogy ezzel a gondolattal jobb megbarátkozni. Nemcsak az a probléma, hogy (mint mondjuk az oroszban) a hangsúlyok a szó bármelyik szótagján helyet foglalhatnak, de konkrétan négy különféle van belőlük, aminek megkülönböztetésére először rá kell állnia a magyar fülnek. De ez sem lehetetlen feladat.

A másik nehézség inkább infrastrukturális jellegű. Mivel Horvátország kicsi ország, nincs annyi pénze önmaga és a nyelve reklámozására, mint mondjuk a franciáknak, akik szinte minden országban létrehoztak valamilyen nyelvi intézetet... ezért a tankönyvek, horvát nyelvű szövegek, könyvek, hanganyagok, stb. is leginkább csak Horvátországból szerezhetők be. Ugyanakkor örvendetes dolog, hogy az elmúlt 5-6 évben számos pozitív változás történt ezen a téren (is), ami főleg az internet terjedésének köszönhető. Ma már elég sok irodalmi mű online is elérhető, és az internet jóvoltából a könyvrendelés is szinte gyerekjáték ... a horvát internetes portálok, fórumok és tévéadások pedig segítenek nyelvtudásunk frissen tartásában.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://horvat.blog.hu/api/trackback/id/tr31649167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása