Kék villamos Zágrábban (majdnem vonat :) )
Bár a horvát tengerpart esetén az autó szinte magától értetődő választásnak tűnik (én is ezt tenném, ha nem akadályozna meg benne a tény, hogy nincs jogsim :) ), de számos ok miatt dönthetünk úgy is, hogy inkább vonattal, busszal vagy repülőgéppel cserkésszük be úticélunkat. Ha vonattal utazunk, a retúrjegyre 12-15 ezer forintot, az utazásra pedig legalább 12 órát szánjunk .. ebben a postban igyekeztem bemutatni és összehasonlítani a különböző lehetőségeket, köztük a budapesti közvetlen járatokat és a Zágrábból közlekedőket, hasznos linkeket és tanácsokat szolgáltatni, és persze hivatásos világcsavargóként megosztani a saját tapasztalataimat is ..
A vonat általánosságban véve a kényelmesebb utazási formák közé tartozik, de az Adrián korántsem biztos, hogy ez az úticélunk legmegfelelőbb megközelítési eszköze. Az Adrián vonattal a tengerparti településeknek csak egy része közelíthető meg, ezek Pula, Rijeka, Zadar, Split, Šibenik, Knin, Metković és Ploče. Magyarországról (azon belül Budapestről) Rijeka és Split városokba juthatunk el közvetlen járattal; Zágrábon keresztül, átszállással utazva némi időt takaríthatunk meg, de 12 óránál kevesebbre ne számítsunk.
Közvetlen vonatok Budapestről az Adriára: a kies Maestral
Budapestről közvetlen vonattal az Adrián Rijeka és Split városokba juthatunk el. A Maestral nemzetközi gyorsvonattal való utazás viszonylag kényelmes, némileg olcsóbb, mint a busz, ugyanakkor a többi utazási formához képest aránytalanul hosszú. Kétségtelen előnye viszont, hogy az utazás éjszaka történik, így a nap értékes részét megnyerhetjük, és a 15:00-s indulást a Keletiből a vidékiek is könnyen becélozhatják.
A MÁV nemzetközi vonatutakat kínáló honlapja ugyan igyekszik rózsaszínebbre festeni a Maestrallal való utazást; tény, hogy a vonaton több különböző kényelmi színvonal áll rendelkezésre, és az utasok akár hálókocsiban is utazhatnak, azt a tényt nem tudják palástolni, hogy a vonat iszonyú lassú! Különösen az vérlázító, hogy Rijekába 15 (!!) óra alatt döcög le, miközben autóval 5 óra alatt simán le lehet érni.
A Maestrallal nekem is volt alkalmam utazni (igaz, csak Zágráb és Budapest között), amelynek során többek közt azt is megállapíthattam, hogy a lassúság oka az, hogy a vonat Zágráb és a magyar határ között utazva végigkanyarogja a Hrvatsko Zagorje dimbes-dombos vidékeit, ami tényleg csodálatos élmény, de ha arra gondolunk, hogy pl. a szintén Zágráb és Budapest között közlekedő Venezia SE másfél óra alatt végigtép azon a tájon, amin a Maestral három óra alatt andalog keresztül, azért bizony még a zöld lankák és a szőlőskertek látványa sem kárpótol.
A Maestral nemzetközi gyors a régebbi generációs vonatok közé tartozik; vagyis korántsem az újmódi, csilivili intercity, hanem egy igazi, szakadt vonat, kopott plüssülésekkel és gusztustalan vécével, amely már a 80-as évek óta magán hordozza a Moszkva és Split közti táv összes mocskát. Ám a vonatnak van egy hatalmas előnye is: nincs légkondi, így nem kell végigfagyoskodni mind a 15 órát. (A másik vonat, az egyébként kifogástalan tisztaságú Venezia Euronight, vagyishát a Goldoni EC fűtéskezelő menedzsereinek ugyanis megvan az a jó szokása, hogy nem engedik 15 fok fölé menni a vonatkocsik hőmérsékletét, amelynek köszönhetően a fázósabb utasok, hozzám hasonlóan, július derekán is kénytelenek pulóverben végigülni az egész utat.)
Menetrend:
- Budapest-Keleti pu 15:00
- Fiume (Rijeka) 5:15
- Fiume (Rijeka) 0:20
- Budapest-Keleti pu 14:53
- Budapest-Keleti pu 15:00
- Split 6:57
- Split 22:22
- Budapest-Keleti pu 14:53
- Budapest-Fiume (Rijeka)-Budapest: 47 €
- Budapest-Split-Budapest: 63,80 €
- Győr-Split-Győr: 63,80 €
- A Keleti pályaudvarról mindennap 8:05-kor induló Venezia SL már 13:43-kor, mindössze 5 óra 38 perc alatt Zágrábba ér; a városba gyorsan, és viszonylag korán érkezünk.
- Ez a vonat pontosan szokott érkezni, de azért nem árt legalább egy fél órát rászámolni a csatlakozás kiválasztásakor.
- Semmiképp se hagyjuk otthon a pulóverünket
- A vonatjegy ára 7200 Ft (a diák- és nyugdíjaskedvezmény nem vehető igénybe)
- Csakúgy, mint Magyarországé, Horvátország közlekedése is központosított, így Zágrábból lényegesen könnyebben találunk megfelelő vonatot, mint Budapestről.
- A zágrábi csatlakozással igénybe vehető vonatok egy részét a MÁV internetes útvonaltervezője, az ELVIRA is kiadja.
- Érdemes használni mé a Horvát Államvasutak (Hrvatske željeznice) útvonaltervezőjét, amely ugyan butább, mint az Elvira, és ráadásul időnként furcsa hibákat produkál, de sok olyan találatot kaphatunk vele, amit az ELVIRA nem ad ki.
- Ha minden kötél szakad, használjuk a Deutsche Bahn nemzetközi útvonaltervezőjét.
- A zágrábi főpályaudvartól (Glavni kolodvor) a buszpályaudvar (Autobusni kolodvor) alig 20 percre található, így utazásunkat könnyen és gyorsan folyathatjuk akár távolsági autóbusszal is. Az Adriai-tenger menetrendszerű távolsági busszal való megközelítéséről az utazási tippek következő részében lesz szó.
- Ha a két vonat közlekedési ideje között van egy-két szabad óránk, ez éppen elegendő arra, hogy tegyünk egy kellemes sétát Zágráb központjában, és elfogyasszunk egy moccaccinót a Tkalčán, vagyis a kávézókkal teli Tkalčićeva utcán. A csomagokat adjuk le bátran a csomagmegőrzőben (az értékeket persze ajánlatos magunkkal vinni, de azt amúgy is.)
- 8:05: Keleti PU (Venezia Euronight)
- 13:43: Zagreb Glavni Kolodvor (A retúrjegy ára: 7200 Ft)
- Másfél órás kávészünet Zágrábban
- 15:22: Zagreb Glavni Kolodvor
- 20:45: Split (A retúrjegy ára: 255 kuna, kb. 8500 Ft)
- Összidő: kb. 12 óra
- Összköltség: kb. 16 000 Ft.
Árak:
További információk:
Vonattal Horvátországba (A MÁV nemzetközi járatainak hivatalos honlapja)
ELVIRA (internetes MÁV-menetrend)
Átszállással Zágrábban: gyorsabb, bár némileg drágább és macerásabb
Ha először Budapestről Zágrábba megyünk, és ott valamelyik horvát vonatra vagy buszra szállunk át, kitágulnak a lehetőségeink, és némi időt is nyerhetünk; ugyanakkor a külön jegyvásárlás, az átszállás és a várakozás miatt macerásabb a dolog, és könnyen lehet, hogy a nap legmelegebb részét kell végigkínlódnunk a vonaton.
Az előző példánál maradva, Zágrábból Splitbe a következőképpen utazhatunk.
Az eredmény tehát egy összességében három órával rövidebb, kb. ugyanakkora árú, ugyanakkor az átszállás, jegyvásárlás etc. miatt némileg macerásabb utazás. A többi esetben is nagyjából hasonló eredményekre számíthatunk; az átszállásoknál az utazás idejét nehezen tudjuk 12 óra alá nyomni, ebben viszont többnyire némi várakozási idő is benne van.
Ez nem feltétlenül nyűg, hiszen a zágrábi pályaudvarhoz igen közel van a városközpont (gyalog 15, villamossal pedig alig 5 perc), és közvetlenül a pályaudvarból kilépve szemben, a Tomislav téren találhatjuk a föld alatti IMPORTANNE CENTAR bevásárlóközpontot, ahol elemózsiát vásárolhatunk, megihatunk egy kávét, bekaphatunk egy bureket, vagy éppen kielégíthetjük windowshopping-igényünket.
Hasznos linkek: