HTML

Horvátország másként

13 éves koromban, egy tengerparti nyaraláson történt. Éppen a focivébé éve volt, mindenhol piros-fehér kockák és horvát zászlók lobogtak ... én pedig szerelmes lettem. Horvátországba és a horvátokba. És a szerelem azóta is tart, pedig időközben megtanultam horvátul, elvégeztem a horvát szakot, beleszerettem néhány horvát pasiba, aztán kiszerettem belőlük, sőt, egy ideig Zágrábban is éltem. És most nektek is elmesélem az élményeimet.

Friss topikok

  • phoebeboszi: Szia! Először is köszi a cikket, nagyon sok hasznos tanácsot találtam benne ^^ Másodszor, tudnál e... (2015.07.14. 10:22) Vonattal az Adriára
  • Balatonka: Szia, nagyon hasznos dolgokat írtál le. Nagy segítség, de mégsem tudok rajta egészen jól kiigazodn... (2015.05.29. 21:41) Busszal az Adriára
  • Bosanac: @Kiss123: Hello, el tudnád küldeni valahogy ezt a hanganyagot részemre? Köszönettel: Tibor s31... (2015.02.17. 15:12) Horvát nyelvtankönyvek (HorvátFAQ 2.0)
  • Kiss123: Sziasztok most jöttünk vissza Puláról megvettem ott a dobro dosli1 és a hozzá tartozó cd -t is :)... (2012.07.29. 17:47) Olvassatok ti is horvát krimiket! -- Goran Tribuson
  • szedibogi: Szia! Nagyon tetszik a blogod, örülök, hogy rátaláltam! Én is horvát-Horvátország rajongó vagyok ... (2011.09.27. 12:48) Predgovor, vagyis előszó

Szemezgetjük az étlapot

2008.09.04. 18:42 crna_smrča

River Sava

Aki már járt a horvát tengerparton, az biztosan kipróbálta a csevapokat, a pljeskavicát és társait... de nem fogja megbánni, hogyha merészebb gasztronómiai kalandokra is vállalkozik.

Tavaly nyáron egy műfordító ismerősömmel Dubrovnikban alaposan kielemeztük, mit hogyan érdemes enni a horvát tengerparton. Ő fölvilágosított, hogy a legnemesebb horvát tengeri halak az aranykeszeg (orada), a tengeri fogas (zubatac) és a tengeri sügér (brancin). Hogyha igazán jót akarunk enni a horvát tengerparton, mindenképpen érdemes kipróbálni.

A halak mellett érdemes kipróbálni más tengeri herkentyűket is. A magyar gyomor hagyományosan idegenkedik tőlük, pedig igazából nagyon enyhe, kellemes ízük van. Kedvencem, a lignja tulajdonképpen tintahal, pontosabban nem is tintahal, hanem, mint ahogyan fent említett műfordító ismerősöm felvilágosított, kalmár.

A lignje na buzaru szintagma pikáns ízű szószban párolt kalmárra utal; a pikáns szósz úgy készül, hogy a kalmárokat fokhagymás-petrezselymes olivás olajon pirítják, majd paradicsomszószt és bort adnak hozzá.

A na pariški nevű elkészítési mód annak felel meg, amit magyarul úgy hívunk, Orly módra; a na žaru pedig rostonsültet jelent; ilyenkor a kalmárokat gyakran fokhagymával is fűszerezik.

Érdemes megkóstolni a polipból (hobotnica) készült specialitásokat is. Novalján egészen különleges módon, sajátos burgonyás alapon készítik a polipot (hobotnica s krumpirom), mindenképpen érdemes kipróbálni, ha arrafelé járunk.

A tengeri herkentyűk kiváló kísérője a blitva. Ez a köretfajta voltaképpen törtkrumplival összekevert párolt mángold (ami ízhatásában leginkább a spenóthoz hasonlít).

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://horvat.blog.hu/api/trackback/id/tr43625433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása