HTML

Horvátország másként

13 éves koromban, egy tengerparti nyaraláson történt. Éppen a focivébé éve volt, mindenhol piros-fehér kockák és horvát zászlók lobogtak ... én pedig szerelmes lettem. Horvátországba és a horvátokba. És a szerelem azóta is tart, pedig időközben megtanultam horvátul, elvégeztem a horvát szakot, beleszerettem néhány horvát pasiba, aztán kiszerettem belőlük, sőt, egy ideig Zágrábban is éltem. És most nektek is elmesélem az élményeimet.

Friss topikok

  • phoebeboszi: Szia! Először is köszi a cikket, nagyon sok hasznos tanácsot találtam benne ^^ Másodszor, tudnál e... (2015.07.14. 10:22) Vonattal az Adriára
  • Balatonka: Szia, nagyon hasznos dolgokat írtál le. Nagy segítség, de mégsem tudok rajta egészen jól kiigazodn... (2015.05.29. 21:41) Busszal az Adriára
  • Bosanac: @Kiss123: Hello, el tudnád küldeni valahogy ezt a hanganyagot részemre? Köszönettel: Tibor s31... (2015.02.17. 15:12) Horvát nyelvtankönyvek (HorvátFAQ 2.0)
  • Kiss123: Sziasztok most jöttünk vissza Puláról megvettem ott a dobro dosli1 és a hozzá tartozó cd -t is :)... (2012.07.29. 17:47) Olvassatok ti is horvát krimiket! -- Goran Tribuson
  • szedibogi: Szia! Nagyon tetszik a blogod, örülök, hogy rátaláltam! Én is horvát-Horvátország rajongó vagyok ... (2011.09.27. 12:48) Predgovor, vagyis előszó

Burek Budapesten

2008.08.27. 20:35 crna_smrča

A burek, ha egyáltalán hasonlítani lehet valamihez, leginkább a mi rétesünkhöz hasonló, de a tésztája annál vastagabb -- fölül pirosra sült és ropogós, belül ellenben puha, és finom töltelékkel van megtöltve. A burek original editionje túróval (sa sirom) vagy darált, hagymán pirított marhahússal (s mesom). Horvátországban szinte minden pékségben árulnak ilyet, egyszer érdemes kipróbálni. Megvásárolni a jóféle, pekara, pekarna és pekarnica neveken egyaránt futó horvát pékségekben lehet -- Zágrábban gyakorlatilag minden sarkon van ilyen; a szerző titkos tippje a Petrinjska 77 alatt lévő hostellel szembeni aprócska pékség, ahol kiváló, friss bureket mérnek, de ha máshova térünk be, akkor sem fogunk nagyot csalódni.

Ha azt látnánk, hogy a burek nincs kitéve a pultba a többi sütemény között, ne hagyjuk magunkat megtéveszteni: mivel a burek csak frissen jó, ezért a legritkább esetben rakják ki az üveges pult mögé, de ha kérjük, bárhol hoznak egy negyednyi forró, frissen sült adagot a hátsó helyiségből, általában 10-12 kunáért.

A kezdő fogyasztó jobb, ha óvatosan bánik a burekkal, mert roppant laktató, teljesen eltelik vele az ember. sajnos nem tartozik a kalóriaszegény ételek közé, de mivel jóval kevesebb is elég belőle, sokkal olcsóbban lakhatnak vele jól Árpád apánk hosszas városnézésben/napozásban/fürdésben megéhezett leszármazottjai, mintha beülnének valami hamburgerdílerhez. Arról nem is beszélve, hogy meki meg börgi az egész világon van, burek viszont ... egyszóval érdemes kihasználunk az alkalmat.

Nos, azok kedvéért, akik idén már nem fognak eljutni Horvátországba, elárulok egy titkot: a bureket budapesten is megkóstolhatjuk, méghozzá egy, a Nyugatitól mindössze tíz percre eső pékségben (Hegedűs Gyula u. 20). az üzlet tulajdonosa egy vajdaságból elszármazott magyar pék, akinek a termékei sokat látott bétatesztereink szerint is megütik a horvátországi burek minőségét. Többféle ízben is készítenek bureket, húsos és túrós mindig van, a bátrabbak kísérletezhetnek a spenótos-juhtúrós és a sonkás-gombás sajtos változattal is, de vannak édes töltelékkel készített burekek is (ami kissé bizarrul hangzik ugyan, mert a burek tésztája inkább sós, de a meggyes burekjük egyáltalán nem volt rossz, sőt).

Időközben egy másik burekelosztó hely is nyílt, ez az Oktogonhoz esik inkább közel, ez a Király Pék, más néven a Pavlovity pékség. (1060 Budapest, Király utca 75.) Ez a hely inkább horvát érdekeltségű, olyannyira, hogy Franck kávét is lehet kapni (ez minden kroatofil kedvenc kávémárkája ugyebár). A kávé miatt ajánlott felkeresni, de a burekjuk sajnos elég változó minőségű ... itt nem sütnek olyan gyakran bureket, és ha már csak az utolja marad, az nem olyan élvezetes. De egy próbát mindenképp megér.

4 komment

Címkék: étel gasztronómia pékség élelmiszer péksütemény zágráb burek

A bejegyzés trackback címe:

https://horvat.blog.hu/api/trackback/id/tr44629961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

barbera 2008.08.30. 15:11:58

Én kintlétem alatt egyszer ettem bureket (húsosat), de lehet, hogy rossz helyre mentem, mert elég zsíros volt, így annyira nem nyerte meg a tetszésem.
Nem hiszem amúgy, hogy a pekarnicámmal volt a gond, hiszen majdnem minden reggel ottvettem meg az aznapravalót. Lehet, hogy simán a gyomromnak nem tetszett a nem túl sok meleg kaja miatt...

crna_smrča · http://horvat.blog.hu 2008.09.01. 04:34:58

hát elég markáns jellege van, nem mindenkinek jön be, lehet, hogy te is közéjük tartozol :) bár ki lehet fogni rosszat is.
én is úgy vagyok vele, hogy abban a félévben kicsit túlettem magam burekkel, azóta ritkábban támad kedvem hozzá.

hgregory 2008.09.01. 18:09:56

Le merném fogadni, hogy Szlovéniában is ilyen burek cuccot ettem. Állati finom, csak várni kell rá, meg tök fura a bolt, hogy a pultok mind üresek, mert ugye a burek frissen készül. Jó a blog, csak kéne nyereményjáték, amin Horvátországba lehet utat nyerni! :)

KikeRagusa 2009.02.07. 14:59:54

Nagyon-nagyon finom a burek,minden valtozatban!!!
zagrabban eszek burekot ,szinte minden heten ...:)
süti beállítások módosítása